Vanguard News Network
VNN Media
VNN Digital Library
VNN Reader Mail
VNN Broadcasts

Old April 28th, 2013 #1
Alex Linder
Administrator
 
Join Date: Nov 2003
Posts: 45,338
Blog Entries: 34
Alex Linder
Default CIA and the Media

Operation Mockingbird

v Primary Sources v

In 1948 Frank Wisner was appointed director of the Office of Special Projects. Soon afterwards it was renamed the Office of Policy Coordination (OPC). This became the espionage and counter-intelligence branch of the Central Intelligence Agency. Wisner was told to create an organization that concentrated on "propaganda, economic warfare; preventive direct action, including sabotage, anti-sabotage, demolition and evacuation measures; subversion against hostile states, including assistance to underground resistance groups, and support of indigenous anti-Communist elements in threatened countries of the free world."

Later that year Wisner established Mockingbird, a program to influence the domestic American media. Wisner recruited Philip Graham (Washington Post) to run the project within the industry. Graham himself recruited others who had worked for military intelligence during the war. This included James Truitt, Russell Wiggins, Phil Geyelin, John Hayes and Alan Barth. Others like Stewart Alsop, Joseph Alsop and James Reston, were recruited from within the Georgetown Set. According to Deborah Davis (Katharine the Great): "By the early 1950s, Wisner 'owned' respected members of the New York Times, Newsweek, CBS and other communications vehicles."

In 1951 Allen W. Dulles persuaded Cord Meyer to join the CIA. However, there is evidence that he was recruited several years earlier and had been spying on the liberal organizations he had been a member of in the later 1940s. According to Deborah Davis, Meyer became Mockingbird's "principal operative".

One of the most important journalists under the control of Operation Mockingbird was Joseph Alsop, whose articles appeared in over 300 different newspapers. Other journalists willing to promote the views of the CIA included Stewart Alsop (New York Herald Tribune), Ben Bradlee (Newsweek), James Reston (New York Times), C. D. Jackson (Time Magazine), Walter Pincus (Washington Post), Walter Winchell (New York Daily Mirror), Drew Pearson, Walter Lippmann, William Allen White, Edgar Ansel Mowrer (Chicago Daily News), Hal Hendrix (Miami News), Whitelaw Reid (New York Herald Tribune), Jerry O'Leary (Washington Star), William C. Baggs (Miami News), Herb Gold (Miami News) and Charles L. Bartlett (Chattanooga Times). According to Nina Burleigh (A Very Private Woman) these journalists sometimes wrote articles that were commissioned by Frank Wisner. The CIA also provided them with classified information to help them with their work.

After 1953 the network was overseen by Allen W. Dulles, director of the Central Intelligence Agency. By this time Operation Mockingbird had a major influence over 25 newspapers and wire agencies. These organizations were run by people such as William Paley (CBS), Henry Luce (Time Magazine and Life Magazine), Arthur Hays Sulzberger (New York Times), Helen Rogers Reid (New York Herald Tribune), Dorothy Schiff (New York Post), Alfred Friendly (managing editor of the Washington Post), Barry Bingham (Louisville Courier-Journal) and James S. Copley (Copley News Services).

The Office of Policy Coordination (OPC) was funded by siphoning of funds intended for the Marshall Plan. Some of this money was used to bribe journalists and publishers. Frank Wisner was constantly looked for ways to help convince the public of the dangers of communism. In 1954 Wisner arranged for the funding the Hollywood production of Animal Farm, the animated allegory based on the book written by George Orwell.

According to Alex Constantine (Mockingbird: The Subversion Of The Free Press By The CIA), in the 1950s, "some 3,000 salaried and contract CIA employees were eventually engaged in propaganda efforts". Wisner was also able to restrict newspapers from reporting about certain events. For example, the CIA plots to overthrow the governments of Iran and Guatemala.

Henry Luce, the owner of a large media empire, became a key figure in Operation Mockingbird. David Halberstam has pointed out in The Powers That Be (1979): "Luce's politics hardened in the postwar years and Time had become increasingly Republican in its tone. He had been stunned by Truman's defeat of Dewey in 1948. Then in the fall of 1949 China had fallen, the Democratic administration had failed to save Chiang, and that was too much; Truman, and even more Acheson, would have to pay the price. Time was now committed and politicized, an almost totally partisan instrument. The smell of blood was in the air. There was a hunger now in Luce to put a Republican back in power. It was as if Luce, between elections, stood as the leader of the opposition, a kingmaker who had failed to produce a king. The fall of China and the rise of a post-war anti-Communist mood had produced the essential issue to use against the Democrats: softness on Communism."

Luce used his magazines to get Dwight D. Eisenhower elected as president. In 1953 Eisenhower appointed Clare Booth Luce ambassador to Italy; the first American woman ambassador to a major country. Claudio Accogli, a Italian historian, argues that luce was heavily involved in covert anti-communist activities with local cia personnel. Larry Hancock adds: "With no-holds barred political activism and heavy spending (including the support of the SIFAR/Italian Army Secret Service), Luce and the CIA managed to block the probable takeover of the center-left governments, an alliance between Christian Democrats (DC) and the Socialist Democratic Party (PSI)."

Jonathan P. Herzog, the author of The Spiritual-Industrial Complex: America's Religious Battle Against Communism in the Early Cold War (2011), has argued that Luce was motivated by his religious faith: "While he counted anti-Communists like Mundt, Cardinal Spellman, and Chambers as allies, he viewed the Communist threat differently. In his view, it was a symptom and not a disease. Like his wife, Clare, he understood faith as a psychological imperative sought by all people. If religious faith waned, other dogmas would take its place. The success of Communism, then, was not attributable to its message but rather to the fact that it offered people the spiritual certainty they no longer found in Christianity. All the shocking anti-Communist propaganda and shopworn tributes to democracy that America could muster would fail to arrest the Marxian surge. But if Americans filled the spiritual vacuum, if they made religious faith commensurate with military and economic power, then Communism would dissipate."

Warren Hinckle has argued: "Henry Luce believed that a morally slanted press was a responsible press... Life, the flagship picture book of the Luce fleet, afforded photojournalism some of its finest moments, while the text accompanying the pictures that were worth thousands of words was slanted with an ideological warp sufficient to stir Caxton in his grave." The cartoonist, Herbert Block, was equally critical: "Luce's unique contribution to American journalism... is that he placed into the hands of the people yesterday's newspaper and today's garbage homogenized into one neat package."

Thomas Braden, head of the of International Organizations Division (IOD), played an important role in Operation Mockingbird. Many years later he revealed his role in these events: "If the director of CIA wanted to extend a present, say, to someone in Europe - a Labour leader - suppose he just thought, This man can use fifty thousand dollars, he's working well and doing a good job - he could hand it to him and never have to account to anybody... There was simply no limit to the money it could spend and no limit to the people it could hire and no limit to the activities it could decide were necessary to conduct the war - the secret war.... It was a multinational. Maybe it was one of the first. Journalists were a target, labor unions a particular target - that was one of the activities in which the communists spent the most money."

In August, 1952, the Office of Policy Coordination and the Office of Special Operations (the espionage division) were merged to form the Directorate of Plans (DPP). Frank Wisner became head of this new organization and Richard Helms became his chief of operations. Mockingbird was now the responsibility of the DPP.

J. Edgar Hoover became jealous of the CIA's growing power. He described the OPC as "Wisner's gang of weirdos" and began carrying out investigations into their past. It did not take him long to discover that some of them had been active in left-wing politics in the 1930s. This information was passed to who started making attacks on members of the OPC. Hoover also gave McCarthy details of an affair that Frank Wisner had with Princess Caradja in Romania during the war. Hoover, claimed that Caradja was a Soviet agent.

Joseph McCarthy also began accusing other senior members of the CIA as being security risks. McCarthy claimed that the CIA was a "sinkhole of communists" and claimed he intended to root out a hundred of them. One of his first targets was Cord Meyer, who was still working for Operation Mockingbird. In August, 1953, Richard Helms, Wisner's deputy at the OPC, told Meyer that Joseph McCarthy had accused him of being a communist. The Federal Bureau of Investigation added to the smear by announcing it was unwilling to give Meyer "security clearance". However, the FBI refused to explain what evidence they had against Meyer. Allen W. Dulles and both came to his defence and refused to permit a FBI interrogation of Meyer.

Joseph McCarthy did not realise what he was taking on. Wisner unleashed Mockingbird on McCarthy. Drew Pearson, Joe Alsop, Jack Anderson, Walter Lippmann and Ed Murrow all went into attack mode and McCarthy was permanently damaged by the press coverage orchestrated by Wisner.

Mockingbird was very active during the overthrow of Jacobo Arbenz in Guatemala. People like Henry Luce was able to censor stories that appeared too sympathetic towards the plight of Arbenz. Allen W. Dulles was even able to keep left-wing journalists from travelling to Guatemala. This including Sydney Gruson of the New York Times.

Frank Wisner was also interested in influencing Hollywood. As Hugh Wilford points out in The Mighty Wurlitzer: How the CIA Played America (2008): “Fortunately for the CIA, two factors predisposed the major Hollywood studios that dominated the industry to take a responsible position in the cultural Cold War. One was a strong tendency toward self-censorship, the result of many years' experience avoiding the commercially disastrous effects of giving offense to either domestic pressure groups like the American Legion or foreign audiences. The other was the fact that the men who ran the studios were intensely patriotic and anticommunist - they saw it as their duty to help their government defeat the Soviet threat."

Frank Wisner was helped by the fact that the House of Un-American Activities Committee (HUAC), chaired by J. Parnell Thomas, was carrying out an investigation into the Hollywood Motion Picture Industry. The HUAC interviewed 41 people who were working in Hollywood. These people attended voluntarily and became known as "friendly witnesses". During their interviews they named nineteen people who they accused of holding left-wing views.

One of those named, Bertolt Brecht, a playwright, gave evidence and then left for East Germany. Ten others: Herbert Biberman, Lester Cole, Albert Maltz, Adrian Scott, Samuel Ornitz, Dalton Trumbo, Edward Dmytryk, Ring Lardner Jr., John Howard Lawson and Alvah Bessie refused to answer any questions and were sent to prison and were blacklisted from the industry.

The CIA and FBI also provided right-wing television producer, Vincent Harnett, with information about left-wing figures in the industry. In June 1950 Harnett published Red Channels, a pamphlet listing the names of 151 writers, directors and performers who they claimed had been members of subversive organisations before the Second World War but had not so far been blacklisted.

Lee J. Cobb was one of those actors who was originally blacklisted but eventually cooperated with the HUAC: “When the facilities of the government of the United States are drawn on an individual it can be terrifying. The blacklist is just the opening gambit - being deprived of work. Your passport is confiscated. That's minor. But not being able to move without being tailed is something else. After a certain point it grows to implied as well as articulated threats, and people succumb. My wife did, and she was institutionalized. In 1953 the HCUA did a deal with me. I was pretty much worn down. I had no money. I couldn't borrow. I had the expenses of taking care of the children. Why am I subjecting my loved ones to this? If it's worth dying for, and I am just as idealistic as the next fellow. But I decided it wasn't worth dying for, and if this gesture was the way of getting out of the penitentiary I'd do it. I had to be employable again.”

According to Frances Stonor Saunders, the author of Who Paid the Piper? (2000), Frank Wisner recruited several important figures for Operation Mockingbird. This included former OSS filmmaker John Ford and studio bosses Cecil B. DeMille (Paramount Pictures) and Darryl Zanuck (Twentieth Century-Fox).

Another important figure in this group was Howard Hughes, the boss of RKO Pictures. As Charles Higham points out in Howard Hughes: The Secret Life (2004), this was also good for business: “Hughes’s crusade against Communism” was “exacerbated by his desire to have Hughes Aircraft profit from the Korean and any future anti-Soviet wars”. For example, in June 1950, General Ira Eaker "signed an across-the-board agreement giving Hughes a monopoly in interceptors for the U.S. Air Force… despite the fact that it was in breach of the Sherman anti-monopolies act… By the end of 1950, the war had made Hughes even richer than before.”

Another important figure in this conspiracy was C. D. Jackson. He had joined the Office of Strategic Services (OSS) in 1943. The following year he was appointed Deputy Chief at the Psychological Warfare Division at Supreme Headquarters Allied Expeditionary Force (SHAEF). After the war, he became Managing Director of Time-Life International. When it became clear that Dwight D. Eisenhower stood a good chance of becoming president, the CIA arranged for Jackson to join his campaign. This involved Jackson writing speeches for Eisenhower. Jackson was rewarded in February 1953 by being appointed as Special Assistant to the President. This included the role of Eisenhower's liaison between the CIA and the Pentagon.

According to the Eisenhower Presidential Library files in Abilene, Kansas, Jackson's "area responsibility was loosely defined as international affairs, cold war planning, and psychological warfare. His main function was the coordination of activities aimed at interpreting world situations to the best advantage of the United States and her allies and exploiting incidents which reflected negatively on the Soviet Union, Communist China and other enemies in the Cold War."

Jackson was also involved in Operation Mockingbird. This was revealed after the death of Jackson. On December 15, 1971, Mrs. C.D. Jackson gave her husband’s papers to the Dwight D. Eisenhower Library. This included details that Jackson was in contact with a CIA agent in Hollywood's Paramount Studios. The agent is not named by Jackson but Frances Stonor Saunders claims in Who Paid the Piper? (2000) that it was Carleton Alsop, a CIA agent employed by Frank Wisner. There is no doubt that Alsop was one of the CIA agents working at Paramount. However, Hugh Wilford argues in The Mighty Wurlitzer: How the CIA Played America (2008) that it was a senior executive at Paramount, Lugi G. Laraschi, was the most important CIA figure at the studio. Laraschi was the head of foreign and domestic censorship at the studio, whose job was to “iron out any political, moral or religious problems”. Other studios, including MGM and RKO, had similar officers, and were probably CIA placements. In a private letter to Sherman Adams, Jackson claims the role of these CIA placements was “to insert in their scripts and in their action the right ideas with the proper subtlety”.

Although the main objective of Operation Mockingbird was to influence the production of commercial films the CIA also occasionally initiated film projects. The best documented instance of this concerns an animated version of Animal Farm, a satirical allegory about Stalinism by George Orwell. The book was highly popular when it was published in 1945 and it was only natural that the studios should be interested in making a film of the book. The problem for the CIA was that Orwell was a socialist whose book attacked both communism and capitalism. Therefore, it was important to make a film that restricted it to a condemnation of Joseph Stalin and the Soviet Union.

In 1950 Wisner’s OPC arranged for Joe Bryan to recruit anti-communist documentary-maker Louis de Rochemont to produce a movie version of the tale. It was decided to get the film made in Britain to disguise CIA involvement in the project. Rochemont employed the British animation studio of husband and wife John Halas and Joy Batchelor to make the film. Most of the funding came from a CIA shell corporation, Touchstone. E. Howard Hunt was one of those agents involved in the production of the film whose role was to remove the socialist elements in Orwell’s allegory.

One unnamed member of the OPC sent a letter to John Halas called for the addition of scenes showing the other farms (that represented capitalist countries) in a more flattering light. The most important demand was to change the ending of Animal Farm. The CIA did not like the scene where the pigs and dogs face a liberation-style uprising of the other animals. The letter included the following: “It is reasonable to expect that if Orwell were to write the book today, it would be considerably different and that the changes would tend to make it even more positively anti-Communist and possibly somewhat more favorable to the Western powers.”

One of the main concerns of the CIA was the portrayal of race-relations in Hollywood movies. It was argued that the left was using this issue to undermine the idea that America was a democracy based on equal rights. Letters from Jackson sent to the producers of films called for scenes showing African Americans mixing on equal terms with whites. One of Jackson’s proposals involved “planting black spectators in a crowd watching a golf game in the Martin and Lewis comedy The Caddy”.

In 1955 Graham Greene published The Quiet American. The novel is set in Vietnam and involves the relationship between Thomas Fowler and Alden Pyle. Fowler is a veteran British journalist in his fifties, who has been covering the war in Vietnam for over two years. Pyle, the “Quiet American” of the title, is officially an aid worker, but is really employed by the CIA. It is believed that the Pyle character is partly based on that of Edward Lansdale.

Greene had worked for the British Secret Service during the Second World War. Although a fairly successful novelist at the time, Greene was also employed by The Times and Le Figaro as a journalist. Between 1951 to 1954 spent a long period of time in Saigon. In 1953 Lansdale became a CIA advisor on special counter-guerrilla operations to French forces against the Viet Minh.

While it is true that Graham Greene admitted that he never had the "misfortune to meet" Lansdale, the two men did know a lot about each other. Lansdale recalls that in 1954 he had dinner with Peg and Tilman Durdin at the Continental Hotel in Saigon. Greene was also there having a meal with several French officers. Lansdale claims that after he and the Durdins were leaving, Greene said something in French to his companions and the men began booing him.

Lansdale definitely thought that Pyle was based on him. He told Cecil B. Currey on 15th February, 1984: "Pyle was close to Trinh Minh Thé, the guerrilla leader, and also had a dog that went with him everywhere - and I was the only American close to Trinh Minh Thé and my poodle Pierre went everything with me."

In the book Pyle is sent to Vietnam by his government, ostensibly as a member of the American Economic Mission, but that assignment was only a cover for his real role as a CIA agent. According to one critic "Pyle was the embodiment of well-meaning American-style politics, and he blundered through the intrigue, treachery, and confusion of Vietnamese politics, leaving a trail of blood and suffering behind him." As Fowler points out in the novel, Pyle was attempting to "win the East for Democracy". However, according to Fowler, what the people of Vietnam really wanted was "enough rice" to eat. What is more: "They don't want to be shot at. They want one day to be much the same as another. They don't want our white skins around telling them what they want."

When the book was published in the United States in 1956 it was condemned as anti-American. Pyle (Lansdale) is portrayed as someone whose belief in the justice of American foreign policy allows him to ignore the appalling consequences of his actions. It was criticized by The New Yorker for portraying Americans as murderers.

The director, producer and screenwriter, Joseph L. Mankiewicz was chosen to make the film of The Quiet American. He visited Saigon in 1956 and was introduced to Edward Lansdale, whose cover was working at the International Rescue Committee’s office. The most controversial scene in the book is the bombing of a Saigon square in 1952 by a Vietnamese associate of Lansdale’s, General Trinh Minh Thé. In the novel, Greene suggests that Pyle/Lansdale, was behind the bombing. Lansdale suggested to Mankiewicz that the film should show that the bombing was “actually having been a Communist action”.

When he returned home Mankiewicz wrote to John O’Daniel, the chairman of the American Friends of Vietnam that he intended to completely change the anti-American attitude of Greene’s book. This included the casting of Second World War hero, Audie Murphy, as Alden Pyle.

In a letter that Edward Lansdale wrote to Ngo Dinh Diem he praised Mankiewicz’s treatment of the story as “an excellent change from Mr. Greene’s novel of despair” and “that it will help win more friends for you and Vietnam in many places in the world where it is shown."

As Hugh Wilford pointed out: “It was a brilliantly devious maneuver of postmodern literary complexity: by helping to rewrite a story featuring a character reputedly based on himself, Lansdale had transformed an anti-American tract into a cinematic apology for U.S. policy - and his own actions-in Vietnam.”

Graham Greene was furious with Mankiewicz’s treatment of his novel. "Far was it from my mind, when I wrote The Quiet American that the book would become a source of spiritual profit to one of the most corrupt governments in Southeast Asia."

In 1955 President Dwight Eisenhower established the 5412 Committee in order to keep a check on the CIA's covert activities. The committee (also called the Special Group) included the CIA director, the national security adviser, and the deputy secretaries at State and Defence and had the responsibility to decide whether covert actions were "proper" and in the national interest. It was also decided to include Richard B. Russell, chairman of the Senate Armed Services Committee. However, as Allen W. Dulles was later to admit, because of "plausible deniability" planned covert actions were not referred to the 5412 Committee.

Dwight Eisenhower became concerned about CIA covert activities and in 1956 appointed David Bruce as a member of the President's Board of Consultants on Foreign Intelligence Activities (PBCFIA). Eisenhower asked Bruce to write a report on the CIA. It was presented to Eisenhower on 20th December, 1956. Bruce argued that the CIA's covert actions were "responsible in great measure for stirring up the turmoil and raising the doubts about us that exists in many countries in the world today." Bruce was also highly critical of Mockingbird. He argued: "what right have we to go barging around in other countries buying newspapers and handling money to opposition parties or supporting a candidate for this, that, or the other office."

After Richard Bissell lost his post as Director of Plans in 1962, Tracy Barnes took over the running of Mockingbird. According to Evan Thomas (The Very Best Men) Barnes planted editorials about political candidates who were regarded as pro-CIA.

It has been argued by Larry Hancock, the author of Someone Would Have Talked (2006), that Virginia Prewett was a close associate of David Attlee Phillips and was involved in promoting the activities of Alpha 66, led by Antonio Veciana: "Virginia Prewett appears to have been one of Phillips' significant media contacts and certainly one of the most consistent sources of media coverage for Alpha 66 activities. The other major source was Life magazine, part of the Luce Media family managed by Claire Booth Luce's husband Henry Robinson "Harry" Luce (a member of the Citizens Committee to Free Cuba, along with Phillips' friends Hal Hendrix and Paul Bethel). Articles by Prewitt and editorials by Time-Life provided the strongest challenge to the Kennedy position on Cuba and were quite consistent with the type of embarrass and back-to-the wall agendas Veciana attributed to Maurice Bishop."

In September, 1963, Hal Hendrix joined Scripps-Howard News Service as a Latin American specialist. Instead of moving to Washington he remained in Miami "where his contacts were". In an article on 24th September, 1963, Hendrix was able to describe and justify the coup that overthrew Juan Bosch, the president of Dominican Republic. The only problem was the coup took place on the 25th September. Some journalists claimed that Hendrix must have got this information from the CIA.

A few hours after John F. Kennedy had been killed, Hendrix provided background information to a colleague, Seth Kantor, about Lee Harvey Oswald. This included details of his defection to the Soviet Union and his work for the Fair Play for Cuba Committee. This surprised Kantor because he had this information before it was released by the Federal Bureau of Investigation later that evening.

William E. Kelly later explained: "Seith Kantor, a local Dallas reporter who was in the Press Bus in the motorcade, knew something was wrong as they rode through Dealey Plaza, but the bus driver refused to follow the rest of the motorcade to Parkland Hospital and instead drove to their original destination, the Dallas Trade Mart. Once there however, Kantor got a ride to Parkand Hospital, where he interviewed a number of local Dallas officials and had a brief conversation with Jack Ruby, who had frequently fed Kantor interesting leads he developed into feature articles. While the Warren Commission rejected Kantor’s sworn testimony that Ruby was at Parkland, Kantor did make some phone calls, including one to his editor at the Scripps-Howard News Service (SHNS), and there are records of these calls. Years later, in 1975, Kantor learned that the records of one of the phone calls on that day was classified for reasons of national security, so he filed a Freedom of Information Act (FOIA) request and obtained them to find out the big secret. He discovered that after taking to his editor, he was told to call another SHNS correspondent in Florida, Harold "Hal" Hendrix. From Florida, Hendrix supplied Kantor with detailed background information on Lee Harvey Oswald, who had just been arrested and named as the chief suspect in the assassination. Hendrix had more information in Florida than Kantor did at the scene of the crime, and we later learn why Kantor’s call to Hendrix was considered worthy of being classified for reasons of national security."

When John F. Kennedy was assassinated, Charles Douglas Jackson purchased the Zapruder Film on behalf of Henry Luce. The author, David Lifton, points out in The Great Zapruder Film Hoax (2004) that: "Abraham Zapruder in fact sold the film to Time-Life for the sum of $150,000 - about $900,000 dollars in today's money... Moreover, although Life had a copy of the film, it did little to maximize the return on its extraordinary investment. Specifically, it did not sell this unique property - as a film - to any broadcast media or permit it to be seen in motion, the logical way to maximize the financial return on its investment... A closer look revealed something else. The film wasn't just sold to Life - the person whose name was on the agreement was C. D. Jackson." Luce published individual frames of Zapruder's film but did not allow the film to be screened in its entirety.

Soon after the assassination Charles Douglas Jackson also successfully negotiated with Marina Oswald the exclusive rights to her story. Peter Dale Scott argues in his book Deep Politics and the Death of JFK (1996) that Jackson, on the urging of Allen Dulles, employed Isaac Don Levine, a veteran CIA publicist, to ghost-write Marina's story. This story never appeared in print.

In 1963, John McCone, the director of the CIA, discovered that Random House intended to publish Invisible Government by David Wise and Thomas Ross. McCone discovered that the book intended to look at his links with the Military Industrial Congress Complex. The authors also claimed that the CIA was having a major influence on American foreign policy. This included the overthrow of Mohammed Mossadegh in Iran (1953) and Jacobo Arbenz in Guatemala (1954). The book also covered the role that the CIA played in the Bay of Pigs operation, the attempts to remove President Sukarno in Indonesia and the covert operations taking place in Laos and Vietnam.

McCone called in Wise and Ross to demand deletions on the basis of galleys the CIA had secretly obtained from Random House. The authors refused to made these changes and Random House decided to go ahead and publish the book. The CIA considered buying up the entire printing of Invisible Government but this idea was rejected when Random House pointed out that if this happened they would have to print a second edition. McCone now formed a special group to deal with the book and tried to arrange for it to get bad reviews. It was the first full account of America's intelligence and espionage apparatus. In the book Wise and Ross argued that the "Invisible Government is made up of many agencies and people, including the intelligence branches of the State and Defense Departments, of the Army, Navy and Air Force". However, they claimed that the most important organization involved in this process was the CIA.

John McCone also attempted to stop Edward Yates from making a documentary on the CIA for the National Broadcasting Company (NBC). This attempt at censorship failed and NBC went ahead and broadcast this critical documentary.

In June, 1965, Desmond FitzGerald was appointed as head of the Directorate for Plans. He now took charge of Mockingbird. At the end of 1966 FitzGerald discovered that Ramparts, a left-wing publication, was planning to publish that the CIA had been secretly funding the National Student Association. FitzGerald ordered Edgar Applewhite to organize a campaign against the magazine. Applewhite later told Evan Thomas for his book, The Very Best Men: "I had all sorts of dirty tricks to hurt their circulation and financing. The people running Ramparts were vulnerable to blackmail. We had awful things in mind, some of which we carried off."

This dirty tricks campaign failed to stop Ramparts publishing this story in March, 1967. The article, written by Sol Stern, was entitled NSA and the CIA. As well as reporting CIA funding of the National Student Association it exposed the whole system of anti-Communist front organizations in Europe, Asia, and South America. It named Cord Meyer as a key figure in this campaign. This included the funding of the literary journal Encounter.

In May 1967 Thomas Braden responded to this by publishing an article entitled, I'm Glad the CIA is Immoral, in the Saturday Evening Post, where he defended the activities of the International Organizations Division unit of the CIA. Braden also confessed that the activities of the CIA had to be kept secret from Congress. As he pointed out in the article: "In the early 1950s, when the cold war was really hot, the idea that Congress would have approved many of our projects was about as likely as the John Birch Society's approving Medicare."

Meyer's role in Operation Mockingbird was further exposed in 1972 when he was accused of interfering with the publication of a book, The Politics of Heroin in Southeast Asia by Alfred W. McCoy. The book was highly critical of the CIA's dealings with the drug traffic in Southeast Asia. The publisher, who leaked the story, had been a former colleague of Meyer's when he was a liberal activist after the war.

Further details of Operation Mockingbird was revealed as a result of the Frank Church investigations (Select Committee to Study Governmental Operations with Respect to Intelligence Activities) in 1975. According to the Congress report published in 1976: "The CIA currently maintains a network of several hundred foreign individuals around the world who provide intelligence for the CIA and at times attempt to influence opinion through the use of covert propaganda. These individuals provide the CIA with direct access to a large number of newspapers and periodicals, scores of press services and news agencies, radio and television stations, commercial book publishers, and other foreign media outlets." Church argued that the cost of misinforming the world cost American taxpayers an estimated $265 million a year.

Frank Church showed that it was CIA policy to use clandestine handling of journalists and authors to get information published initially in the foreign media in order to get it disseminated in the United States. Church quotes from one document written by the Chief of the Covert Action Staff on how this process worked (page 193). For example, he writes: “Get books published or distributed abroad without revealing any U.S. influence, by covertly subsidizing foreign publicans or booksellers.” Later in the document he writes: “Get books published for operational reasons, regardless of commercial viability”. Church goes onto report that “over a thousand books were produced, subsidized or sponsored by the CIA before the end of 1967”. All these books eventually found their way into the American market-place. Either in their original form (Church gives the example of the Penkovskiy Papers) or repackaged as articles for American newspapers and magazines.

In another document published in 1961 the Chief of the Agency’s propaganda unit wrote: “The advantage of our direct contact with the author is that we can acquaint him in great detail with our intentions; that we can provide him with whatever material we want him to include and that we can check the manuscript at every stage… (the Agency) must make sure the actual manuscript will correspond with our operational and propagandistic intention.”

Church quotes Thomas H. Karamessines as saying: “If you plant an article in some paper overseas, and it is a hard-hitting article, or a revelation, there is no way of guaranteeing that it is not going to be picked up and published by the Associated Press in this country” (page 198).

By analyzing CIA documents Church was able to identify over 50 U.S. journalists who were employed directly by the Agency. He was aware that there were a lot more who enjoyed a very close relationship with the CIA who were “being paid regularly for their services, to those who receive only occasional gifts and reimbursements from the CIA” (page 195).

Church pointed out that this was probably only the tip of the iceberg because the CIA refused to “provide the names of its media agents or the names of media organizations with which they are connected” (page 195). Church was also aware that most of these payments were not documented. This was the main point of the Otis Pike Report. If these payments were not documented and accounted for, there must be a strong possibility of financial corruption taking place. This includes the large commercial contracts that the CIA was responsible for distributing. Pike’s report actually highlighted in 1976 what eventually emerged in the 1980s via the activities of CIA operatives such as Edwin Wilson, Thomas Clines, Ted Shackley, Raphael Quintero, Richard Secord and Felix Rodriguez.

Church also identified E. Howard Hunt as an important figure in Operation Mockingbird. He points out how Hunt arranged for books to be reviewed by certain writers in the national press. He gives the example of how Hunt arranged for a “CIA writer under contract” to write a hostile review of a Edgar Snow book in the New York Times (page 198).

Church comes up with this conclusion to his examination of this issue: “In examining the CIA’s past and present use of the U.S. media, the Committee finds two reasons for concern. The first is the potential, inherent in covert media operations, for manipulating or incidentally misleading the American public. The second is the damage to the credibility and independence of a free press which may be caused by covert relationships with the U.S. journalists and media organizations.”

In February, 1976, George Bush, the recently appointed Director of the CIA announced a new policy: “Effective immediately, the CIA will not enter into any paid or contract relationship with any full-time or part-time news correspondent accredited by any U.S. news service, newspaper, periodical, radio or television network or station.” However, he added that the CIA would continue to “welcome” the voluntary, unpaid cooperation of journalists.

Carl Bernstein, who had worked with Bob Woodward in the investigation of Watergate, provided further information about Operation Mockingbird in an article in The Rolling Stone in October, 1977. Bernstein claimed that over a 25 year period over 400 American journalists secretly carried out assignments for the CIA: "Some of the journalists were Pulitzer Prize winners, distinguished reporters who considered themselves ambassadors-without-portfolio for their country. Most were less exalted: foreign correspondents who found that their association with the Agency helped their work; stringers and freelancers who were as interested it the derring-do of the spy business as in filing articles, and, the smallest category, full-time CIA employees masquerading as journalists abroad."

It is almost certain that Bernstein had encountered Operation Mockingbird while working on his Watergate investigation. For example, Deborah Davis (Katharine the Great) has argued that Deep Throat was senior CIA official, Richard Ober, who was running Operation Chaos for Richard Nixon during this period.

On 18th September, 1976, Orlando Letelier, who served as foreign minister under Salvador Allende, was traveling to work at the Institute of Policy Studies in Washington when a bomb was ignited under his car. Letelier and Ronni Moffitt, a 25 year old woman who was campaigning for democracy in Chile, both died of their injuries.

According to Gaeton Fonzi, the author of The Last Investigation (1993), Virginia Prewett, who was working for the Council for Inter-American Security, a right-wing think tank, attacked the journalists who assumed that Chilean generals were involved in murdering Letelier. "She, too, suggested that Letelier may have been sacrificed by leftists to turn world opinion and U.S. policy against the Pinochet regime."

According to researchers such as Steve Kangas, Angus Mackenzie and Alex Constantine, Operation Mockingbird was not closed down by the CIA in 1976. For example, in 1998 Kangas argued that CIA asset Richard Mellon Scaife ran "Forum World Features, a foreign news service used as a front to disseminate CIA propaganda around the world." On 8th February, 1999, Kangas was found dead in the bathroom of the Pittsburgh offices of Scaife. He had been shot in the head. Officially he had committed suicide but some people believe he was murdered. In an article in Salon Magazine, (19th March, 1999) Andrew Leonard asked: "Why did the police report say the gun wound was to the left of his head, while the autopsy reported a wound on the roof of his mouth? Why had the hard drive on his computer been erased shortly after his death? Why had Scaife assigned his No. 1 private detective, Rex Armistead, to look into Kangas' past?

http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/JFKmockingbird.htm

Last edited by Alex Linder; April 28th, 2013 at 11:52 PM.
 
Old May 4th, 2013 #2
M. Gerard
Senior Member
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 1,093
M. Gerard
Default

When I read the part about Hollywood I have to doubt the rest of the article.

These bigwigs should have put out some masterpieces of propaganda with all their resources.

I'd like to know some 'anti-Communist' movie titles. I don't think there is one. Lots of pro-war movies, but these are tongue in cheek when they talk about fighting for "the red white and blue and Mom's apple pie," as they used to say.

.
 
Old May 4th, 2013 #3
M. Gerard
Senior Member
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 1,093
M. Gerard
Default

Stage Door Canteen was made with cooperation of all Hollywood according to the credits. It features a bunch of dumb cluck Americans being told to emulate the Chinese and the Russians - hello, they are communists!

Katharine Hepburn's speech (look out for lovely red headed girls giving speeches in movies!) is called 'patriotism' but "Fighting for peace" was a joke to the commie scum making this movie.

Hepburn: '... but why do the ... and ... and their bosses express no concern over the fate of American people who face growing unemployment and a terrible depression - their loud cries can be heard from one end of the country to the other bewailing the danger of a book on democracy or a play.... but they are strangely silent on the subject of housing, which of them has ever raised voice for full employment, an adequate health program, and security for the American people - who among them has cried the evils of discrimination against minorities or protested the futile anti-labor legislation just passed by the congress - AND where do these men stand in the fight for peace - to achieve peace and lasting prosperity there must be unity among us - and among all the nations of the world - the same unity that won the war - America became great not because of the Salem witch hunts, but in spite of them - we are still great because the American people have always accepted the challenge of new ideas from the day that freedom was born in 1776 to this very moment - the American people eagerly grasped the fresh concept when they created this nation - the men and women who rode covered wagons across the plains followed the road of vigor and youth to new freedom and a fuller life - the path of middle age thinking not only sets back the clock it leads only to the grave - and today we won't turn the clock back and we won't stand still - we'll move forward, progressively forward - that is what the American people have always done - we will fight not only to prevent the abridgment of freedom but to broaden the freedoms that already exist - we fight not only for what we have and hold dear - but for what we hope to have - and deserve to have - and can have - and that is why we are here tonight.
 
Old November 11th, 2014 #4
Alex Linder
Administrator
 
Join Date: Nov 2003
Posts: 45,338
Blog Entries: 34
Alex Linder
Default

German Newspapers Have Destroyed Themselves By Being The CIA’s Puppets

Germans Abandon Major News Sites in Anger Over Slanted Russia Coverage

Triggered by reader disaffection, internet traffic has collapsed for half a dozen major German media websites

What’s going on in the German media is huge. It is one of the most popular subjects on our site. The US and UK media have been hugely biased in their coverage of Russia, but German media has been far, far, worse, to the point which strains credulity.

Now it turns out that part of the reason is CIA fiddling with German media outlets. Coming on the heels of the Snowden revelations, this has Germans seriously ticked-off. Here’s the latest revelation from our correspondent in Germany.

They call it the Ulfkotte-effect. And it’s beginning to resemble an avalanche.

Since the publication of Udo Ulfkotte’s “Gekaufte Journalisten“ in September – now a #1 Amazon bestseller, in which he charges that the CIA regularly bribes top German journalists, himself included, – German readers’ disaffection towards their mainstream media appears to have crossed a point of no return.

Granted, sales of newspapers and magazines have fallen everywhere, not just in Germany. But this is different. This is a boycott that is affecting web traffic. Germans are steering clear of mainstream media websites.

Many Germans have not been too shy to announce their intention on social networks. Some have uploaded videos calling for a boycott on YouTube. Others have created groups calling for the same on Facebook.

The other visible result of reader disaffection has been that throughout September the number of unique visitors to six major German newspapers and magazines was falling steadily.

In October, it simply sank.

Yet up until early summer these same websites had been generating a large and stable amount of traffic. This is an unprecedented trend, and one that is wholly distinct from the fall in newspaper sales generally.

[Google analytics provided by Alexa, a company that specializes in analytics for the web, shows a collapse of readership for spiegel.de, zeit.de, stern.de, welt.de, faz.net, and focus.de.] Six different media sites – and they are all going down.

The Spiegel’s infamous “Stoppt Putin Jetzt” July 29 cover apparently played a key role in incensing public opinion. An official readers’ complaint against Der Spiegel’s cover was upheld in August by the German Press Council. The latter ruled that the pictures of MH17 victims on the cover had been “instrumentalized in the context of a political statement.”

Germany’s print media was warned even before that, on April 28, when Cicero, a leading German monthly, published a column titled: “Pride after the Fall”. The captions read: “Newspapers die. The reason: they go against their readers. The current Russia reporting is an example. That’s not the way to engage with readers.“

The author, Alexander Kissler wrote: “Every quarter the newspapers sector grieves. This is when plummeting circulation figures are released. The curve travels from top left to bottom right, in fact it is not a curve anymore, but a straight line, unstoppable on its way to Zero.“

German media was quick to go on an offensive against Russia over the Ukraine crisis, but just as quickly found itself on the defensive against its readers.

Now, after a further worsening of circulation figures during the spring, web traffic has declined as well.

And it still looks like just the beginning. Has the time come to print a book titled: “2019: The Last Copy of Der Spiegel?” – if the German print media will survive even until then, that is.

Read here.

http://www.lewrockwell.com/2014/11/p...-the-cia-line/
 
Old December 29th, 2014 #5
Robbie Key
Senior Member
 
Robbie Key's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 3,902
Robbie Key
Default

The Victory of ‘Perception Management’

December 28, 2014

Special Report: In the 1980s, the Reagan administration pioneered “perception management” to get the American people to “kick the Vietnam Syndrome” and accept more U.S. interventionism, but that propaganda structure continues to this day getting the public to buy into endless war, writes Robert Parry.

By Robert Parry

To understand how the American people find themselves trapped in today’s Orwellian dystopia of endless warfare against an ever-shifting collection of “evil” enemies, you have to think back to the Vietnam War and the shock to the ruling elite caused by an unprecedented popular uprising against that war.

While on the surface Official Washington pretended that the mass protests didn’t change policy, a panicky reality existed behind the scenes, a recognition that a major investment in domestic propaganda would be needed to ensure that future imperial adventures would have the public’s eager support or at least its confused acquiescence.

This commitment to what the insiders called “perception management” began in earnest with the Reagan administration in the 1980s but it would come to be the accepted practice of all subsequent administrations, including the present one of President Barack Obama.

In that sense, propaganda in pursuit of foreign policy goals would trump the democratic ideal of an informed electorate. The point would be not to honestly inform the American people about events around the world but to manage their perceptions by ramping up fear in some cases and defusing outrage in others – depending on the U.S. government’s needs.

Thus, you have the current hysteria over Russia’s supposed “aggression” in Ukraine when the crisis was actually provoked by the West, including by U.S. neocons who helped create today’s humanitarian crisis in eastern Ukraine that they now cynically blame on Russian President Vladimir Putin.

Yet, many of these same U.S. foreign policy operatives – outraged over Russia’s limited intervention to protect ethic Russians in eastern Ukraine – are demanding that President Obama launch an air war against the Syrian military as a “humanitarian” intervention there.

In other words, if the Russians act to shield ethnic Russians on their border who are being bombarded by a coup regime in Kiev that was installed with U.S. support, the Russians are the villains blamed for the thousands of civilian deaths, even though the vast majority of the casualties have been inflicted by the Kiev regime from indiscriminate bombing and from dispatching neo-Nazi militias to do the street fighting.

In Ukraine, the exigent circumstances don’t matter, including the violent overthrow of the constitutionally elected president last February. It’s all about white hats for the current Kiev regime and black hats for the ethnic Russians and especially for Putin.

But an entirely different set of standards has applied to Syria where a U.S.-backed rebellion, which included violent Sunni jihadists from the start, wore the white hats and the relatively secular Syrian government, which has responded with excessive violence of its own, wears the black hats. But a problem to that neat dichotomy arose when one of the major Sunni rebel forces, the Islamic State, started seizing Iraqi territory and beheading Westerners.

Faced with those grisly scenes, President Obama authorized bombing the Islamic State forces in both Iraq and Syria, but neocons and other U.S. hardliners have been hectoring Obama to go after their preferred target, Syria’s President Bashar al-Assad, despite the risk that destroying the Syrian military could open the gates of Damascus to the Islamic State or al-Qaeda’s Nusra Front.

Lost on the Dark Side


President Ronald Reagan meeting with media magnate Rupert Murdoch in the Oval Office on Jan. 18, 1983, with Charles Wick, director of the U.S. Information Agency, in the background. (Photo credit: Reagan presidential library)

You might think that the American public would begin to rebel against these messy entangling alliances with the 1984-like demonizing of one new “enemy” after another. Not only have these endless wars drained trillions of dollars from the U.S. taxpayers, they have led to the deaths of thousands of U.S. troops and to the tarnishing of America’s image from the attendant evils of war, including a lengthy detour into the “dark side” of torture, assassinations and “collateral” killings of children and other innocents.

But that is where the history of “perception management” comes in, the need to keep the American people compliant and confused. In the 1980s, the Reagan administration was determined to “kick the Vietnam Syndrome,” the revulsion that many Americans felt for warfare after all those years in the blood-soaked jungles of Vietnam and all the lies that clumsily justified the war.

So, the challenge for the U.S. government became: how to present the actions of “enemies” always in the darkest light while bathing the behavior of the U.S. “side” in a rosy glow. You also had to stage this propaganda theater in an ostensibly “free country” with a supposedly “independent press.”

From documents declassified or leaked over the past several decades, including an unpublished draft chapter of the congressional Iran-Contra investigation, we now know a great deal about how this remarkable project was undertaken and who the key players were.

Perhaps not surprisingly much of the initiative came from the Central Intelligence Agency, which housed the expertise for manipulating target populations through propaganda and disinformation. The only difference this time would be that the American people would be the target population.

For this project, Ronald Reagan’s CIA Director William J. Casey sent his top propaganda specialist Walter Raymond Jr. to the National Security Council staff to manage the inter-agency task forces that would brainstorm and coordinate this “public diplomacy” strategy.

Many of the old intelligence operatives, including Casey and Raymond, are now dead, but other influential Washington figures who were deeply involved by these strategies remain, such as neocon stalwart Robert Kagan, whose first major job in Washington was as chief of Reagan’s State Department Office of Public Diplomacy for Latin America.

Now a fellow at the Brookings Institution and a columnist at the Washington Post, Kagan remains an expert in presenting foreign policy initiatives within the “good guy/bad guy” frames that he learned in the 1980s. He is also the husband of Assistant Secretary of State for European Affairs Victoria Nuland, who oversaw the overthrow of Ukraine’s elected President Viktor Yanukovych last February amid a very effective U.S. propaganda strategy.

During the Reagan years, Kagan worked closely on propaganda schemes with Elliott Abrams, then the Assistant Secretary of State for Latin America. After getting convicted and then pardoned in the Iran-Contra scandal, Abrams reemerged on President George W. Bush’s National Security Council handling Middle East issues, including the Iraq War, and later “global democracy strategy.” Abrams is now a senior fellow at the Council on Foreign Relations.

These and other neocons were among the most diligent students learning the art of “perception management” from the likes of Raymond and Casey, but those propaganda skills have spread much more widely as “public diplomacy” and “information warfare” have now become an integral part of every U.S. foreign policy initiative.

A Propaganda Bureaucracy

Declassified documents now reveal how extensive Reagan’s propaganda project became with inter-agency task forces assigned to develop “themes” that would push American “hot buttons.” Scores of documents came out during the Iran-Contra scandal in 1987 and hundreds more are now available at the Reagan presidential library in Simi Valley, California.

What the documents reveal is that at the start of the Reagan administration, CIA Director Casey faced a daunting challenge in trying to rally public opinion behind aggressive U.S. interventions, especially in Central America. Bitter memories of the Vietnam War were still fresh and many Americans were horrified at the brutality of right-wing regimes in Guatemala and El Salvador, where Salvadoran soldiers raped and murdered four American churchwomen in December 1980.

The new leftist Sandinista government in Nicaragua also was not viewed with much alarm. After all, Nicaragua was an impoverished country of only about three million people who had just cast off the brutal dictatorship of Anastasio Somoza.

So, Reagan’s initial strategy of bolstering the Salvadoran and Guatemalan armies required defusing the negative publicity about them and somehow rallying the American people into supporting a covert CIA intervention inside Nicaragua via a counterrevolutionary force known as the Contras led by Somoza’s ex-National Guard officers.

Reagan’s task was made tougher by the fact that the Cold War’s anti-communist arguments had so recently been discredited in Vietnam. As deputy assistant secretary to the Air Force, J. Michael Kelly, put it, “the most critical special operations mission we have … is to persuade the American people that the communists are out to get us.”

At the same time, the White House worked to weed out American reporters who uncovered facts that undercut the desired public images. As part of that effort, the administration attacked New York Times correspondent Raymond Bonner for disclosing the Salvadoran regime’s massacre of about 800 men, women and children in the village of El Mozote in northeast El Salvador in December 1981. Accuracy in Media and conservative news organizations, such as The Wall Street Journal’s editorial page, joined in pummeling Bonner, who was soon ousted from his job.

But these were largely ad hoc efforts. A more comprehensive “public diplomacy” operation took shape beginning in 1982 when Raymond, a 30-year veteran of CIA clandestine services, was transferred to the NSC.

A slight, soft-spoken New Yorker who reminded some of a character from a John le Carré spy novel, Raymond was an intelligence officer who “easily fades into the woodwork,” according to one acquaintance. But Raymond would become the sparkplug for this high-powered propaganda network, according to a draft chapter of the Iran-Contra report.

Though the draft chapter didn’t use Raymond’s name in its opening pages, apparently because some of the information came from classified depositions, Raymond’s name was used later in the chapter and the earlier citations matched Raymond’s known role. According to the draft report, the CIA officer who was recruited for the NSC job had served as Director of the Covert Action Staff at the CIA from 1978 to 1982 and was a “specialist in propaganda and disinformation.”

“The CIA official [Raymond] discussed the transfer with [CIA Director] Casey and NSC Advisor William Clark that he be assigned to the NSC as [Donald] Gregg’s successor [as coordinator of intelligence operations in June 1982] and received approval for his involvement in setting up the public diplomacy program along with his intelligence responsibilities,” the chapter said.

“In the early part of 1983, documents obtained by the Select [Iran-Contra] Committees indicate that the Director of the Intelligence Staff of the NSC [Raymond] successfully recommended the establishment of an inter-governmental network to promote and manage a public diplomacy plan designed to create support for Reagan Administration policies at home and abroad.”

During his Iran-Contra deposition, Raymond explained the need for this propaganda structure, saying: “We were not configured effectively to deal with the war of ideas.”

One reason for this shortcoming was that federal law forbade taxpayers’ money from being spent on domestic propaganda or grassroots lobbying to pressure congressional representatives. Of course, every president and his team had vast resources to make their case in public, but by tradition and law, they were restricted to speeches, testimony and one-on-one persuasion of lawmakers.

But things were about to change. In a Jan. 13, 1983, memo, NSC Advisor Clark foresaw the need for non-governmental money to advance this cause. “We will develop a scenario for obtaining private funding,” Clark wrote. (Just five days later, President Reagan personally welcomed media magnate Rupert Murdoch into the Oval Office for a private meeting, according to records on file at the Reagan library.)

As administration officials reached out to wealthy supporters, lines against domestic propaganda soon were crossed as the operation took aim not only at foreign audiences but at U.S. public opinion, the press and congressional Democrats who opposed funding the Nicaraguan Contras.

At the time, the Contras were earning a gruesome reputation as human rights violators and terrorists. To change this negative perception of the Contras as well as of the U.S.-backed regimes in El Salvador and Guatemala, the Reagan administration created a full-blown, clandestine propaganda network.

In January 1983, President Reagan took the first formal step to create this unprecedented peacetime propaganda bureaucracy by signing National Security Decision Directive 77, entitled “Management of Public Diplomacy Relative to National Security.” Reagan deemed it “necessary to strengthen the organization, planning and coordination of the various aspects of public diplomacy of the United States Government.”

Reagan ordered the creation of a special planning group within the National Security Council to direct these “public diplomacy” campaigns. The planning group would be headed by the CIA’s Walter Raymond Jr. and one of its principal arms would be a new Office of Public Diplomacy for Latin America, housed at the State Department but under the control of the NSC.

CIA Taint

Worried about the legal prohibition barring the CIA from engaging in domestic propaganda, Raymond formally resigned from the CIA in April 1983, so, he said, “there would be no question whatsoever of any contamination of this.” But Raymond continued to act toward the U.S. public much like a CIA officer would in directing a propaganda operation in a hostile foreign country.

Raymond fretted, too, about the legality of Casey’s ongoing involvement. Raymond confided in one memo that it was important “to get [Casey] out of the loop,” but Casey never backed off and Raymond continued to send progress reports to his old boss well into 1986. It was “the kind of thing which [Casey] had a broad catholic interest in,” Raymond shrugged during his Iran-Contra deposition. He then offered the excuse that Casey undertook this apparently illegal interference in domestic politics “not so much in his CIA hat, but in his adviser to the president hat.”

As a result of Reagan’s decision directive, “an elaborate system of inter-agency committees was eventually formed and charged with the task of working closely with private groups and individuals involved in fundraising, lobbying campaigns and propagandistic activities aimed at influencing public opinion and governmental action,” the draft Iran-Contra chapter said. “This effort resulted in the creation of the Office of Public Diplomacy for Latin America and the Caribbean in the Department of State (S/LPD), headed by Otto Reich,” a right-wing Cuban exile from Miami.

Though Secretary of State George Shultz wanted the office under his control, President Reagan insisted that Reich “report directly to the NSC,” where Raymond oversaw the operations as a special assistant to the President and the NSC’s director of international communications, the chapter said.

“Reich relied heavily on Raymond to secure personnel transfers from other government agencies to beef up the limited resources made available to S/LPD by the Department of State,” the chapter said. “Personnel made available to the new office included intelligence specialists from the U.S. Air Force and the U.S. Army. On one occasion, five intelligence experts from the Army’s 4th Psychological Operations Group at Fort Bragg, North Carolina, were assigned to work with Reich’s fast-growing operation.”

A “public diplomacy strategy paper,” dated May 5, 1983, summed up the administration’s problem. “As far as our Central American policy is concerned, the press perceives that: the USG [U.S. government] is placing too much emphasis on a military solution, as well as being allied with inept, right-wing governments and groups. …The focus on Nicaragua [is] on the alleged U.S.-backed ‘covert’ war against the Sandinistas. Moreover, the opposition … is widely perceived as being led by former Somozistas.”

The administration’s difficulty with most of these press perceptions was that they were correct. But the strategy paper recommended ways to influence various groups of Americans to “correct” the impressions anyway, removing what another planning document called “perceptional obstacles.”

“Themes will obviously have to be tailored to the target audience,” the strategy paper said.

Casey’s Hand

As the Reagan administration struggled to manage public perceptions, CIA Director Casey kept his personal hand in the effort. On one muggy day in August 1983, Casey convened a meeting of Reagan administration officials and five leading ad executives at the Old Executive Office Building next to the White House to come up with ideas for selling Reagan’s Central American policies to the American people.

Earlier that day, a national security aide had warmed the P.R. men to their task with dire predictions that leftist governments would send waves of refugees into the United States and cynically flood America with drugs. The P.R. executives jotted down some thoughts over lunch and then pitched their ideas to the CIA director in the afternoon as he sat hunched behind a desk taking notes.

“Casey was kind of spearheading a recommendation” for better public relations for Reagan’s Central America policies, recalled William I. Greener Jr., one of the ad men. Two top proposals arising from the meeting were for a high-powered communications operation inside the White House and private money for an outreach program to build support for U.S. intervention.

The results from the discussions were summed up in an Aug. 9, 1983, memo written by Raymond who described Casey’s participation in the meeting to brainstorm how “to sell a ‘new product’ – Central America – by generating interest across-the-spectrum.”

In the memo to then-U.S. Information Agency director Charles Wick, Raymond also noted that “via Murdock [sic] may be able to draw down added funds” to support pro-Reagan initiatives. Raymond’s reference to Rupert Murdoch possibly drawing down “added funds” suggests that the right-wing media mogul had been recruited to be part of the covert propaganda operation. During this period, Wick arranged at least two face-to-face meetings between Murdoch and Reagan.

In line with the clandestine nature of the operation, Raymond also suggested routing the “funding via Freedom House or some other structure that has credibility in the political center.” (Freedom House would later emerge as a principal beneficiary of funding from the National Endowment for Democracy, which was also created under the umbrella of Raymond’s operation.)

As the Reagan administration pushed the envelope on domestic propaganda, Raymond continued to worry about Casey’s involvement. In an Aug. 29, 1983, memo, Raymond recounted a call from Casey pushing his P.R. ideas. Alarmed at a CIA director participating so brazenly in domestic propaganda, Raymond wrote that “I philosophized a bit with Bill Casey (in an effort to get him out of the loop)” but with little success.

Meanwhile, Reich’s Office of Public Diplomacy for Latin America (S/LPD) proved extremely effective in selecting “hot buttons” that would anger Americans about the Sandinistas. He also browbeat news correspondents who produced stories that conflicted with the administration’s “themes.” Reich’s basic M.O. was to dispatch his propaganda teams to lobby news executives to remove or punish out-of-step reporters – with a disturbing degree of success. Reich once bragged that his office “did not give the critics of the policy any quarter in the debate.”

Another part of the office’s job was to plant “white propaganda” in the news media through op-eds secretly financed by the government. In one memo, Jonathan Miller, a senior public diplomacy official, informed White House aide Patrick Buchanan about success placing an anti-Sandinista piece in The Wall Street Journal’s friendly pages. “Officially, this office had no role in its preparation,” Miller wrote.

Other times, the administration put out “black propaganda,” outright falsehoods. In 1983, one such theme was designed to anger American Jews by portraying the Sandinistas as anti-Semitic because much of Nicaragua’s small Jewish community fled after the revolution in 1979.

However, the U.S. embassy in Managua investigated the charges and “found no verifiable ground on which to accuse the GRN [the Sandinista government] of anti-Semitism,” according to a July 28, 1983, cable. But the administration kept the cable secret and pushed the “hot button” anyway.

Black Hats/White Hats

Repeatedly, Raymond lectured his subordinates on the chief goal of the operation: “in the specific case of Nica[ragua], concentrate on gluing black hats on the Sandinistas and white hats on UNO [the Contras’ United Nicaraguan Opposition].” So Reagan’s speechwriters dutifully penned descriptions of Sandinista-ruled Nicaragua as a “totalitarian dungeon” and the Contras as the “moral equivalent of the Founding Fathers.”

As one NSC official told me, the campaign was modeled after CIA covert operations abroad where a political goal is more important than the truth. “They were trying to manipulate [U.S.] public opinion … using the tools of Walt Raymond’s trade craft which he learned from his career in the CIA covert operation shop,” the official admitted.

Another administration official gave a similar description to The Miami Herald’s Alfonso Chardy. “If you look at it as a whole, the Office of Public Diplomacy was carrying out a huge psychological operation, the kind the military conduct to influence the population in denied or enemy territory,” that official explained. [For more details, see Parry’s Lost History.]

Another important figure in the pro-Contra propaganda was NSC staffer Oliver North, who spent a great deal of his time on the Nicaraguan public diplomacy operation even though he is better known for arranging secret arms shipments to the Contras and to Iran’s radical Islamic government, leading to the Iran-Contra scandal.

The draft Iran-Contra chapter depicted a Byzantine network of contract and private operatives who handled details of the domestic propaganda while concealing the hand of the White House and the CIA. “Richard R. Miller, former head of public affairs at AID, and Francis D. Gomez, former public affairs specialist at the State Department and USIA, were hired by S/LPD through sole-source, no-bid contracts to carry out a variety of activities on behalf of the Reagan administration policies in Central America,” the chapter said.

“Supported by the State Department and White House, Miller and Gomez became the outside managers of [North operative] Spitz Channel’s fundraising and lobbying activities. They also served as the managers of Central American political figures, defectors, Nicaraguan opposition leaders and Sandinista atrocity victims who were made available to the press, the Congress and private groups, to tell the story of the Contra cause.”

Miller and Gomez facilitated transfers of money to Swiss and offshore banks at North’s direction, as they “became the key link between the State Department and the Reagan White House with the private groups and individuals engaged in a myriad of endeavors aimed at influencing the Congress, the media and public opinion,” the chapter said.

The Iran-Contra draft chapter also cited a March 10, 1985, memo from North describing his assistance to CIA Director Casey in timing disclosures of pro-Contra news “aimed at securing Congressional approval for renewed support to the Nicaraguan Resistance Forces.”

The chapter added: “Casey’s involvement in the public diplomacy effort apparently continued throughout the period under investigation by the Committees,” including a 1985 role in pressuring Congress to renew Contra aid and a 1986 hand in further shielding the Office of Public Diplomacy for Latin America from the oversight of Secretary Shultz.

A Raymond-authored memo to Casey in August 1986 described the shift of the S/LPD office – where Robert Kagan had replaced Reich – to the control of the Bureau of Inter-American Affairs, which was headed by Assistant Secretary of State Elliott Abrams, who had tapped Kagan for the public diplomacy job.

Even after the Iran-Contra scandal unraveled in 1986-87 and Casey died of brain cancer on May 6, 1987, the Republicans fought to keep secret the remarkable story of the public diplomacy apparatus. As part of a deal to get three moderate Republican senators to join Democrats in signing the Iran-Contra majority report, Democratic leaders agreed to drop the draft chapter detailing the CIA’s domestic propaganda role (although a few references were included in the executive summary). But other Republicans, including Rep. Dick Cheney, still issued a minority report defending broad presidential powers in foreign affairs.

Thus, the American people were spared the chapter’s troubling conclusion: that a secret propaganda apparatus had existed, run by “one of the CIA’s most senior specialists, sent to the NSC by Bill Casey, to create and coordinate an inter-agency public-diplomacy mechanism [which] did what a covert CIA operation in a foreign country might do. [It] attempted to manipulate the media, the Congress and public opinion to support the Reagan administration’s policies.”

Kicking the Vietnam Syndrome

The ultimate success of Reagan’s propaganda strategy was affirmed during the tenure of his successor, George H.W. Bush, when Bush ordered a 100-hour ground war on Feb. 23, 1991, to oust Iraqi troops from Kuwait, which had been invaded the previous August.

Though Iraqi dictator Saddam Hussein had long been signaling a readiness to withdraw – and Soviet President Mikhail Gorbachev had negotiated a withdrawal arrangement that even had the blessings of top U.S. commanders in the field – President Bush insisted on pressing ahead with the ground attack.

Bush’s chief reason was that he – and his Defense Secretary Dick Cheney – saw the assault against Iraq’s already decimated forces as an easy victory, one that would demonstrate America’s new military capacity for high-tech warfare and would cap the process begun a decade earlier to erase the Vietnam Syndrome from the minds of average Americans.

Those strategic aspects of Bush’s grand plan for a “new world order” began to emerge after the U.S.-led coalition started pummeling Iraq with air strikes in mid-January 1991. The bombings inflicted severe damage on Iraq’s military and civilian infrastructure and slaughtered a large number of non-combatants, including the incineration of some 400 women and children in a Baghdad bomb shelter on Feb. 13. [For details, see Consortiumnews.com’s “Recalling the Slaughter of Innocents.”]

The air war’s damage was so severe that some world leaders looked for a way to end the carnage and arrange Iraq’s departure from Kuwait. Even senior U.S. military field commanders, such as Gen. Norman Schwarzkopf, looked favorably on proposals for sparing lives.

But Bush was fixated on a ground war. Though secret from the American people at that time, Bush had long determined that a peaceful Iraqi withdrawal from Kuwait would not be allowed. Indeed, Bush was privately fearful that the Iraqis might capitulate before the United States could attack.

At the time, conservative columnists Rowland Evans and Robert Novak were among the few outsiders who described Bush’s obsession with exorcising the Vietnam Syndrome. On Feb. 25, 1991, they wrote that the Gorbachev initiative brokering Iraq’s surrender of Kuwait “stirred fears” among Bush’s advisers that the Vietnam Syndrome might survive the Gulf War.

“There was considerable relief, therefore, when the President … made clear he was having nothing to do with the deal that would enable Saddam Hussein to bring his troops out of Kuwait with flags flying,” Evans and Novak wrote. “Fear of a peace deal at the Bush White House had less to do with oil, Israel or Iraqi expansionism than with the bitter legacy of a lost war. ‘This is the chance to get rid of the Vietnam Syndrome,’ one senior aide told us.”

In the 1999 book, Shadow, author Bob Woodward confirmed that Bush was adamant about fighting a war, even as the White House pretended it would be satisfied with an unconditional Iraqi withdrawal. “We have to have a war,” Bush told his inner circle of Secretary of State James Baker, national security adviser Brent Scowcroft and Gen. Colin Powell, according to Woodward.

“Scowcroft was aware that this understanding could never be stated publicly or be permitted to leak out. An American president who declared the necessity of war would probably be thrown out of office. Americans were peacemakers, not warmongers,” Woodward wrote.

The Ground War

However, the “fear of a peace deal” resurfaced in the wake of the U.S.-led bombing campaign. Soviet diplomats met with Iraqi leaders who let it be known that they were prepared to withdraw their troops from Kuwait unconditionally.

Learning of Gorbachev’s proposed settlement, Schwarzkopf also saw little reason for U.S. soldiers to die if the Iraqis were prepared to withdraw and leave their heavy weapons behind. There was also the prospect of chemical warfare that the Iraqis might use against advancing American troops. Schwarzkopf saw the possibility of heavy U.S. casualties.

But Gorbachev’s plan was running into trouble with President Bush and his political subordinates who wanted a ground war to crown the U.S. victory. Schwarzkopf reached out to Gen. Powell, chairman of the Joint Chiefs of Staff, to make the case for peace with the President.

On Feb. 21, 1991, the two generals hammered out a cease-fire proposal for presentation to the NSC. The peace deal would give Iraqi forces one week to march out of Kuwait while leaving their armor and heavy equipment behind. Schwarzkopf thought he had Powell’s commitment to pitch the plan at the White House.

But Powell found himself caught in the middle. He wanted to please Bush while still representing the concerns of the field commanders. When Powell arrived at the White House late on the evening of Feb. 21, he found Bush angry about the Soviet peace initiative. Still, according to Woodward’s Shadow, Powell reiterated that he and Schwarzkopf “would rather see the Iraqis walk out than be driven out.”

In My American Journey, Powell expressed sympathy for Bush’s predicament. “The President’s problem was how to say no to Gorbachev without appearing to throw away a chance for peace,” Powell wrote. “I could hear the President’s growing distress in his voice. ‘I don’t want to take this deal,’ he said. ‘But I don’t want to stiff Gorbachev, not after he’s come this far with us. We’ve got to find a way out’.”

Powell sought Bush’s attention. “I raised a finger,” Powell wrote. “The President turned to me. ‘Got something, Colin?’,” Bush asked. But Powell did not outline Schwarzkopf’s one-week cease-fire plan. Instead, Powell offered a different idea intended to make the ground offensive inevitable.

“We don’t stiff Gorbachev,” Powell explained. “Let’s put a deadline on Gorby’s proposal. We say, great idea, as long as they’re completely on their way out by, say, noon Saturday,” Feb. 23, less than two days away.

Powell understood that the two-day deadline would not give the Iraqis enough time to act, especially with their command-and-control systems severely damaged by the air war. The plan was a public-relations strategy to guarantee that the White House got its ground war. “If, as I suspect, they don’t move, then the flogging begins,” Powell told a gratified president.

The next day, at 10:30 a.m., a Friday, Bush announced his ultimatum. There would be a Saturday noon deadline for the Iraqi withdrawal, as Powell had recommended. Schwarzkopf and his field commanders in Saudi Arabia watched Bush on television and immediately grasped its meaning.

“We all knew by then which it would be,” Schwarzkopf wrote. “We were marching toward a Sunday morning attack.”

When the Iraqis predictably missed the deadline, American and allied forces launched the ground offensive at 0400 on Feb. 24, Persian Gulf time.

Though Iraqi forces were soon in full retreat, the allies pursued and slaughtered tens of thousands of Iraqi soldiers in the 100-hour war. U.S. casualties were light, 147 killed in combat and another 236 killed in accidents or from other causes. “Small losses as military statistics go,” wrote Powell, “but a tragedy for each family.”

On Feb. 28, the day the war ended, Bush celebrated the victory. “By God, we’ve kicked the Vietnam Syndrome once and for all,” the President exulted, speaking to a group at the White House. [For more details, see Robert Parry’s Secrecy & Privilege.]

So as not to put a damper on the post-war happy feelings, the U.S. news media decided not to show many of the grisliest photos, such as charred Iraqi soldiers ghoulishly still seated in their burned-out trucks where they had been incinerated while trying to flee. By that point, U.S. journalists knew it wasn’t smart for their careers to present a reality that didn’t make the war look good.

Enduring Legacy

Though Reagan’s creation of a domestic propaganda bureaucracy began more than three decades ago – and Bush’s vanquishing of the Vietnam Syndrome was more than two decades ago – the legacy of those actions continue to reverberate today in how the perceptions of the American people are now routinely managed. That was true during last decade’s Iraq War and this decade’s conflicts in Libya, Syria and Ukraine as well as the economic sanctions against Iran and Russia.

Indeed, while the older generation that pioneered these domestic propaganda techniques has passed from the scene, many of their protégés are still around along with some of the same organizations. The National Endowment for Democracy, which was formed in 1983 under the supervision of Walter Raymond’s NSC operation, is still run by the same neocon, Carl Gershman, and has an even bigger budget, now exceeding $100 million a year.

Gershman and his NED played important behind-the-scenes roles in instigating the Ukraine crisis by financing activists, journalists and other operatives who supported the coup against elected President Yanukovych. The NED-backed Freedom House also beat the propaganda drums. [See Consortiumnews.com’s “A Shadow Foreign Policy.”]

Two other Reagan-era veterans, Elliott Abrams and Robert Kagan, have both provided important intellectual support for continuing U.S. interventionism around the world. Earlier this year, Kagan’s article for The New Republic, entitled “Superpowers Don’t Get to Retire,” touched such a raw nerve with President Obama that he hosted Kagan at a White House lunch and crafted the presidential commencement speech at West Point to deflect some of Kagan’s criticism of Obama’s hesitancy to use military force.

A New York Times article about Kagan’s influence over Obama reported that Kagan’s wife, Assistant Secretary of State Victoria Nuland, apparently had a hand in crafting the attack on her ostensible boss, President Obama.

According to the Times article, the husband-and-wife team share both a common world view and professional ambitions, Nuland editing Kagan’s articles and Kagan “not permitted to use any official information he overhears or picks up around the house” – a suggestion that Kagan’s thinking at least may be informed by foreign policy secrets passed on by his wife.

Though Nuland wouldn’t comment specifically on Kagan’s attack on President Obama, she indicated that she holds similar views. “But suffice to say,” Nuland said, “that nothing goes out of the house that I don’t think is worthy of his talents. Let’s put it that way.”

Misguided Media

In the three decades since Reagan’s propaganda machine was launched, the American press corps also has fallen more and more into line with an aggressive U.S. government’s foreign policy strategies. Those of us in the mainstream media who resisted the propaganda pressures mostly saw our careers suffer while those who played along moved steadily up the ranks into positions of more money and more status.

Even after the Iraq War debacle when nearly the entire mainstream media went with the pro-invasion flow, there was almost no accountability for that historic journalistic failure. Indeed, the neocon influence at major newspapers, such as the Washington Post and the New York Times, only has solidified since.

Today’s coverage of the Syrian civil war or the Ukraine crisis is so firmly in line with the State Department’s propaganda “themes” that it would put smiles on the faces of William Casey and Walter Raymond if they were around today to see how seamlessly the “perception management” now works. There’s no need any more to send out “public diplomacy” teams to bully editors and news executives. Everyone is already onboard.

Rupert Murdoch’s media empire is bigger than ever, but his neocon messaging barely stands out as distinctive, given how the neocons also have gained control of the editorial and foreign-reporting sections of the Washington Post, the New York Times and virtually every other major news outlet. For instance, the demonizing of Russian President Putin is now so total that no honest person could look at those articles and see anything approaching objective or evenhanded journalism. Yet, no one loses a job over this lack of professionalism.

The Reagan administration’s dreams of harnessing private foundations and non-governmental organizations have also come true. The Orwellian circle has been completed with many American “anti-war” groups advocating for “humanitarian” wars in Syria and other countries targeted by U.S. propaganda. [See Consortiumnews.com’s “Selling ‘Peace Groups’ on US-Led Wars.”]

Much as Reagan’s “public diplomacy” apparatus once sent around “defectors” to lambaste Nicaragua’s Sandinistas by citing hyped-up human rights violations now the work is done by NGOs with barely perceptible threads back to the U.S. government. Just as Freedom House had “credibility” in the 1980s because of its earlier reputation as a human rights group, now other groups carrying the “human rights” tag, such as Human Rights Watch, are in the forefront of urging U.S. military interventions based on murky or propagandistic claims. [See Consortiumnews.com’s “The Collapsing Syria-Sarin Case.”]

At this advanced stage of America’s quiet surrender to “perception management,” it is even hard to envision how one could retrace the many steps that would lead back to the concept of a democratic Republic based on an informed electorate. Many on the American Right remain entranced by the old propaganda theme about the “liberal media” and still embrace Reagan as their beloved icon. Meanwhile, many liberals can’t break away from their own wistful trust in the New York Times and their empty hope that the media really is “liberal.”

To confront the hard truth is not easy. Indeed, in this case, it can cause despair because there are so few voices to trust and they are easily drowned out by floods of disinformation that can come from any angle – right, left or center. Yet, for the American democratic Republic to reset its goal toward an informed electorate, there is no option other than to build institutions that are determinedly committed to the truth.

https://consortiumnews.com/2014/12/2...on-management/
 
Old February 7th, 2015 #6
Robbie Key
Senior Member
 
Robbie Key's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 3,902
Robbie Key
Default

CIA assassinated Hezbollah commander, forced Newsweek to hold story

Sat Feb 7, 2015 1:39PM

The US Central Intelligence Agency (CIA) persuaded Newsweek to hold a story on the assassination of senior Hezbollah commander Imad Mughniyeh for a year, the magazine reports.

Mughniyeh was assassinated in a joint US-Israeli car-bomb operation in February, 2008, according to two independently-sourced stories by The Washington Post and Newsweek.

The details of how the US and Israeli intelligence agencies assassinated Mughniyeh remains a deeply held secret at the CIA.

However, the CIA made a strong case to Newsweek against publishing the controversial story, and the magazine “honored” that request for a year before finding itself in a competitive pressure with The Washington Post.

“In the geopolitical context at that moment, the CIA made a very persuasive case,” Newsweek’s editor-in-chief Jim Impoco said in an interview with POLITICO.

The US spy agency had also persuaded the Post for two weeks to hold the story, but the newspaper published its version of Mughniyeh’s assassination on January 30 for fears that it would be scooped on a story it was so eager to publish.

Newsweek soon followed suit and published the story on Friday. Impoco said the magazine had no intention of publishing the story before learning that the Post was about to break the news of the CIA’s involvement.

in 2008, CIA “spotters” followed Imad Mughniyeh, who had escaped the CIA’s previous attempts at capturing him, in the Syrian capital, Damascus, after he had left a restaurant. The bomb that killed the senior Hezbollah figure was detonated remotely by Israel’s Mossad based on information provided by the CIA, according to a former intelligence official.

Mughniyeh’s 25-year-old son, Jihad, was also killed in Syria’s Golan Heights by an Israeli airstrike on January 18.

Jihad and five more Hezbollah fighters were killed, after an Israeli helicopter fired two missiles at their vehicle in the Syrian city of Quneitra.

Israel has carried out numerous airstrikes in Syria over the past couple of years. The Syrian army has repeatedly seized huge quantities of Israeli-made weapons and advanced military equipment from the foreign-backed militants operating CIA assassinated Hezbollah commander, forced Newsweek to hold story inside the country.

http://presstv.ir/Detail/2015/02/07/...ughniyeh-story
 
Old April 1st, 2015 #7
Samuel Toothgold
Charachature incarnate
 
Samuel Toothgold's Avatar
 
Join Date: May 2014
Location: Already in accordance with the future Repulsive Tapir Avatar Mandate
Posts: 4,068
Samuel Toothgold
Default

Quote:
Originally Posted by Alex Linder View Post
...Coming on the heels of the Snowden revelations, this has Germans seriously ticked-off...
Unfortunately, not as ticked off as they should be. Nobody's building portable guillotines and nobody's storming the perpetrators' lairs to drag them to those guillotines.
That Brit young lady who spent weeks with Snowden in that Moscow airport just gave an interview with the Süddeutsche Zeitung. I'll go find it and edit accordingly. She explained the symbiosis of which normally it's entirely different species, in nature, which practice it, gets applied to artificial society where predators and the hunted are forced together. For example, the smaller fish who gobble up parasites off of the larger fish, without getting gobbled up itself or the Central American giant carnivore flower of lilly relation which allows only a certain bug to pollinate it, without gobbling up that particular bug:
What for average persons a nightmare is is for behind-the-scenes hand-wringers an asset. Where artificially-implanted fear exists, it's easier to set up mass surveillance and an infrastructure for true freedom-robbing measures such as cashless society and the persecution of banking secrecy. In other words, in this case, a natural enemy needs his rival to capitalize on the resulting discomfort of the ruled ones.
In the mean time, here's a related story:

https://www.google.nl/#q=s%C3%BCddeu...Sarah+Harrison

http://www.sueddeutsche.de/politik/s...iter-1.1812191

Quote:
...Sarah Harrison entschied sich wohl vor allem deswegen, nach Berlin und nicht nach London zu gehen, wo sie zuvor gewohnt hatte, weil ihr in Großbritannien möglicherweise die Verhaftung droht...
It wasn't in the Süddeutsche Zeitung, afterall. It was printed in the Stuttgarter Nachrichten of which I have a copy and will scan, since the interview wasn't made public online.

In the meantime, comparitively feminine eye candy Sarah Harrison speaks English to her intervieweress who hasn't yet discovered the "O" letter yet. But, seems to understand her, despite:

https://video51.wordpress.com/tag/uberwachung/

http://www.youtube.com/watch?t=543&v=UPltW8wg6aI

__________________
youtube.com/watch?v=-EDJRcwQvN4 youtube.com/watch?v=S0lxK5Ot5HA
youtube.com/watch?v=HFv92Lc8FXg

Last edited by Samuel Toothgold; April 1st, 2015 at 07:22 AM.
 
Old April 2nd, 2015 #8
Samuel Toothgold
Charachature incarnate
 
Samuel Toothgold's Avatar
 
Join Date: May 2014
Location: Already in accordance with the future Repulsive Tapir Avatar Mandate
Posts: 4,068
Samuel Toothgold
Default As promised:



__________________
youtube.com/watch?v=-EDJRcwQvN4 youtube.com/watch?v=S0lxK5Ot5HA
youtube.com/watch?v=HFv92Lc8FXg
 
Reply

Share


Thread
Display Modes


All times are GMT -5. The time now is 09:51 AM.
Page generated in 0.21556 seconds.